måndag 22 februari 2010

Maten v.8

Här kommer altså veckans meny. Till lunch tänkte jag dessutom försöka se till att vi alltid har matlådor att ta med till jobbet. Billigare och nyttigare! Idag blir det till exempel lingongryta med kött, svamp och morötter och fullkornsbulgur till lunch (låda sen i fredags).

Måndag: Wraps med köttfärs, grönsaker och salsa
Tisdag: Tomatsoppa med grovt vitlöksbröd
Onsdag: Torsk Black & White med grillade rotfrukter och potatismos
Torsdag: Vegogryta med saffran, mango chutney och jordnötter
Fredag: Bortbjudna på middag
Lördag: Antagligen nån undermålig flygplansmat =)

Jag fortsätter också att kämpa med fisk 2 ggr i veckan. Fisk nummer 2 tänkte jag spara till Thailand på söndag. Men det här med fisk är väldigt nytt för mig och jag har inte lagat så mycket fisk i mina dar så om ni har några riktigt suveräna fiskrecept som ligger hemma och skräpar så tar jag tacksamt emot!

13 kommentarer:

  1. Kan man beställa hem en Joanna som bossar runt en lite och ser till att man äter nyttigt eller?
    Känner att jag skulle behöva en sån där veckomeny, fast utan den undermåliga flygplansmaten ;)

    SvaraRadera
  2. Google på "lax i krämig sås" och välj resultatet som finns på guldkorns hemsida (det översta i mitt fall), jag kan tyvärr inte klistra in länken...

    Har ännu inte träffar någon som inte har fallit pladask för detta!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Eller prova blomkåls- och torsksoppa från ICA. Också jättegod!

    SvaraRadera
  4. Den här fiskrätten är kanongod (och lite stark) mumma! http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=520036 (Chillifisk i ugn)
    Tyvärr står jag inte ut med fisklukt sen jag blev gravid så jag får väl bara drömma om den... :-)

    SvaraRadera
  5. Ojojoj vad många tips jag fått redan! KUL.
    Tack ska ni ha =)

    SvaraRadera
  6. Jag har en del enkla och goda fiskrecept i min Mat-kategori :)

    SvaraRadera
  7. Fryst fiskblock i ugnsfastform.

    Hacka purjolök och lägg på. Mycket är gott!!! :-)

    Toppa med en burk creme fraisch - smak franska örter.

    In i ugn tills fisk är klar, kan det var 20 minuter eller så? Har faktiskt ingen aning... :-/

    Servera med kokt potatis.

    Så smidigt. Och SÅ gott!

    SvaraRadera
  8. Hade nog förträngt det, men tror mig fortfarande sakna receptet på torsk black and white. Din slarver! ;-)
    Kram, kram

    SvaraRadera
  9. Åsa: Ja, usch. Det var verkligen dåligt av mig. Jag lägger upp receptet ikväll!!! Men först ska jag måla datorrummet...suck. Ingen motivation alls i kroppen. Men måla måste jag. Hoppas på att det kommer kännas riktigt gött i kroppen när jag är klar =)

    SvaraRadera
  10. Ingen brådska, bara väldigt nyfiken då torsk är en favoritfisk! Allt jobbigt känns skönt när det är över! Så lycka till, själv återgår jag till soffan och ruvar! ;-)

    SvaraRadera
  11. Vi har precis hittat en ny laxfavorit på VK - Lax under pepprigt täcke! Lax toppad med sweet chili och parmesan, till det nudlar med grönsaker.

    SvaraRadera
  12. TORSK BLACK & WHITE
    4 personer

    800 g torskrygg i 4 bitar
    8 salladslökar
    smör
    kvistar av dragon (garnering)

    Rimlag
    1 liter vatten
    1 dl salt

    Rimma fisken i rimlagen i 20 minuter. Skölj sedan i kallt vatten och torka med papper. Skär fisken i 4 bitar och baka den sedan i en smord plåt i 80 gradig ugn tills innertemperaturen är 50 grader. Ansa och smörsväng salladslökarna i en stekpanna till dem blir något mjuka.

    Black sauce
    3 dl rödvin, mustigt
    1½ msk koncentrerad kalvbuljong
    1½ msk socker
    4 msk smör
    salt, svartpeppar

    Koka ihop vin, kalvbuljong och socker tills 1/5 återstår. Vispa ner smöret lite i taget. Smaka av med salt och peppar.

    White sauce
    225 g smör
    3 äggulor
    1½ msk färskpressad limesaft
    1-2 dragonkvistar
    salt, vitpeppar och socker

    Skira smöret och ställ åt sidan. Vispa äggulorna fluffiga i en skål, tillsätt limesaft. Droppa ner det skirade smöret i äggblandningen under ständig vispning. Plocka bladen från dragonkvisten och hacka dem. Tillsätt dragonen och smaka av med salt, peppar och socker.


    Kompott på jordärtskockor
    250 g jordärtskockor
    1 schalottenlök
    smör
    ½ dl vispgrädde
    salt och peppar

    Skala jordärtskockorna och skär dem i små tärningar tillsammans med schalottenlök. Bryn lätt grönsakerna i smör och tillsätt vispgrädden när grönsakerna är varma. Koka grönsakerna mjuka och smaka av med salt och peppar.

    SvaraRadera
  13. SÅ! Här kom receptet. Hoppas ni gillar det =)

    SvaraRadera