måndag 8 februari 2010

Unneri

Ja, att unna sig alltså. Det tycker jag man ska göra oftare. Unna sig bra saker som får en att bli glad och må bättre. Nu när jag är sjuk känner jag det speciellt mycket, att det är något man borde fokusera på lite mer. Att i alla fall en gång om dagen göra något bara för sig själv som man vet att man mår riktigt bra av. Det behöver inte vara något märkvärdigt alltid.

Det kan vara att stiga upp lite tidigare på morgonen, hämta tidningen, göra en kopp kaffe, tända ett ljus och sitta i morgonrocken och bara njuta och ha en stund för sig själv. Eller att tappa upp ett bubbelbad, sätta på lite mysig musik, ta ett glas vin och bara lägga sig ner och njuta i det varma badet. Eller kanske tända en brasa i kaminen och krypa upp i soffan efter middagen med en bra bok.

För två veckor sen unnade jag mig en helkväll på ett SPA. Eller egentligen så unnade A mig det eftersom jag fick ett presentkort av honom i julklapp. Det var i alla fall alldeles, alldeles, alldeles underbart. Det började med en helkroppspeeling som sen följdes av en helkroppsinpackning som doftade ljuvligt! Efter det fick jag vila lite i relaxrummet med en fruktdrink i handen. Sen blev det ansiktsbehandling med ansiktsmassage och huvudmassage och sen till sist manikyr och en fruktdrink till. Gick omkring och kände mig mjuk och mysig resten av kvällen =) Rekommenderas verligen!

Och man behöver inte alltid göra det på ett spa, för det har man verkligen inte råd med. Jag brukar ha lite spa för mig själv hemma i duschen eller badkaret. Skrubbar hela kroppen och använder hårinpackning på huvudet, och sen efteråt kanske en ansiktsmask och lite body butter för kroppen. Avslutar ibland med att måla naglarna. Det är så mycket man kan göra själv och då blir man minsann också mjuk och mysig!

















Den här fick jag av A en dag när jag kände mig nere och den är helt underbar!!!

5 kommentarer:

  1. Vilka bra tips! De ska jag ta åt mig. Man har så mycket annat man ska hinna med att man ofta glömmer tänka på sig själv.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag blev inspirerad direkt!
    Sticker på föreläsning ikväll
    trots att jag eg. kanske borde göra annat, t ex
    tvätten, men den går ingenstans och dammråttorna kan väl jaga varandra tills de blir en stor hög...
    :)

    SvaraRadera
  3. Semlorna var jätte goda. Jag hittade receptet på tastline.com. Det var lätta att baka men det tog lite tid eftersom de skulle jäsa först 40 min och sen ytterliggare 30 min.

    SvaraRadera
  4. Håller verkligen med om att det är viktigt att unna sig saker. Försöker verkligen att ta mig tid för den den här vardagslyxen som du skriver om, sedan är det ju inte fel att få åka på spa heller. :-)

    SvaraRadera
  5. Helt rätt! Man ska unna sig, om man kan. Jag unnar mig mycket. Ofta! :)

    SvaraRadera