söndag 11 april 2010

Tänder ett ljus














Tände ett ljus igår och ikväll gör jag detsamma. Och där har ni anledningen till att det inte blivit så många blogginlägg under helgen. Varje gång jag satt mig vid datorn för att blogga så har jag fastnat i tidningsartiklarna, videoklippen och reportagen...

Trots att jag bott i Sverige hela mitt liv känner jag ändå mycket starkt för Polen. Har ju nästan hela släkten där. Och platsen planet slog ner väcker så klart också en hel del känslor. Andra världskriget har satt sina spår från historier jag fått berättat av mor och farföräldrar. Farfar satt i koncentrationsläger och farmor tvingades jobba hos en familj i tyskland. Morfars familj drevs bort från sitt hem och brodern stupade under kriget.

Katyn är redan historiskt för det Polska folket och nu blir det historiskt för hela världen. Som min mormor skrev i ett mail innan idag, nu finns det ingen som kan säga att de inte vet vad Katyn är.

1 kommentar:

  1. Jag tander ett ljus med dig for mitt lanade hemland. Sa hemskt och orattvist... Hur mycket ska Polen behova sta ut med?

    Stor kram till dig och din familj och du vet att jag haller tummarna for era pyren.

    Kram Lisa

    SvaraRadera