söndag 30 augusti 2009

Det här med väldigt kall förvaring

Om man på återförandedagen har ägg som som är av sådan kvalitet att de är lämpliga för nedfrysning så kan man alltså spara dem till senare försök. Den här gången fanns det inget som är så bra. Jag kan ju inte låta bli att undra hur bra ägget de satte in i mig är egentligen. Behandlingen heter ju inte "genomförd" förrän ett embryo har blivit återinsatt. Tänk om de stoppar tillbaka embryon som är lite halvkassa bara för att kunna bocka av ännu en av staten betald behandling. Så att de kan inkassera de stora stålarna sen när vi tvingas betala själva?! Eller får de lika mycket bidrag från staten kanske? Äsch, jag håller fantamig på att bli paranoid. Eller, håller på och håller på...har nog varit det länge så som jag håller på.

Vi har i alla fall ett ägg i frysen sen förra IVF:en. Ett ägg som väntar på att bli återfört nån gång. Förhoppningsvis som ett syskon till pyret som sitter i mig nu. Vilket leder mig till det knasiga faktum att ägget som är nedfryst, embryot alltså, blev till före embryot som jag har i mig nu. Ja ja, jag vet att man räknar ålder från att barnet föds, men tekniskt sett så är det nedfrysta embryot äldre. Fastän barnet kommer att bli yngre. Ja, förutsatt att ägget klarar en upptining och faktiskt fastnar i min livmoderslemhinna...fet chans att det kommer hända. Låter jag bitter?
Det är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar