måndag 9 augusti 2010

Det där med lakrits

Det har jag nämnt ett par gånger. Tror till och med att jag tar upp det i ameliaartikeln som jag inte vet när den kommer ut. =)

Det jag har hört, och givetvis minns jag varken var eller när, är att lakrits är dåligt att äta när man försöker eller är gravid. Kanske är det därför. Fast själv trodde jag att för mycket lakrits kunde resultera i ett missfall. Någon annan som hört något om vilken inverkan lakrits kan ha? Tror ni det är något att bry sig om?

Eller är detta ungefär i stil med att om man undersöker tillräckligt noga kan man komma på att ALLT är dåligt för en på olika sätt, i olika mängder och kombinationer? Att man egentligen inte kan äta något alls, oavsett om man är gravid eller inte.

15 kommentarer:

  1. jag läste det där igår och tänkte att nu har dom hittat på ytterligare en grej som man ska hålla sig undan för om man är gravid. Jag vet inte, tycker den är en massa konstiga restriktioner...men jag är ju dock ingen expert. At all

    SvaraRadera
  2. Men det finns saker man kan äta som ska underlätta också om man vill bli gravid, grapefrukt t ex. :)

    SvaraRadera
  3. Tidigare har rönen bara varit att man kan få högt blodtryck av lakrits (gravid eller icke gravid spelar ingen roll).

    Kram Therese

    SvaraRadera
  4. JAg är ingen expert, men när jag vänta min son så hade jag ett enormt sug efter djungelvrål & det åt jag en hel del. Vet inte i vilken vecka detta sug kom & om det spelar in i om man får missfall tidigt/sent i graviditeten, då det är 6½år sedan sonen föddes.
    JAg har följt dig ett tag & jag hoppas verkligen att erat nästa försök fungerar & att ett el flera ägg sätter sig ordentligt & sen stannar kvar i din mage & växer & gror i 9 månader!!! HÅller mina tummar!!!
    styrkekramar

    SvaraRadera
  5. Stämmer alldeles utmärkt, snart kommer det att vara farligt att inandas luft och vi får gå på ICA och köpa det på tub.
    Man kan få cancer av chips oxå.

    Man blir trött på alla varningar, just wing it!

    Kram Candra

    SvaraRadera
  6. Läst att man ska undvika lakrits när man är gravid pga ökad risk för missfall MEN vill minnas att det var ganska hysteriska mängder man skulle äta för att det skulle vara skadligt. Det var helt ok i måttliga mängder.

    SvaraRadera
  7. Jag visste inte att lakrits sägs vara SÅ farligt! Fick jättesug efter lakrits när jag blev gravid och åt lite mer än vanligt (varje dag). Fick missfall i v.6.... Förmodligen hade det inte med lakritsen att göra MEN blir jag gravid igen ska jag inte äta en bit - det går ju inte nu när jag hört detta... Frågan är hur mycket som blir farligt för att man tror det är det?.....

    SvaraRadera
  8. 50g lakrits/dag är max enligt livsmedelsverket, men då är det pga att det kan höja blodtrycket.

    Den här nya forskningen talar om att även en liten mängd lakrits kan höja kortisolvärdet i kroppen (som är ett stresshormon). Inte så bra om det blir jättehögt såklart. Jag har själv lite för låg nivå av kortisol i kroppen och äter därför Prednisolon (vanliga kortisontabletter, samma sort som du kanske ska testa vid IVF), för att ha jättelåga värden är inte heller bra. För mig hör det ihop med min reumatiska sjukdom!

    Det där med missfall har jag också hört men har inte läst nån forskning om varför det skulle ske.

    Jag ÄLSKAR saltlakrits och nu under graviditeten är det (såklart) det enda godis jag vill ha. Äter inte ens vanlig choklad. Men jag försöker hålla mitt ätande på en väldigt låg nivå. Har inte fått förhöjda kortisolvärden eller högre blodtryck!

    SvaraRadera
  9. Både jag och min man äter en massa lakrits... vet inte om det kan påverka negativt men vi vet ju åt andra sidan vad som är fel på oss och läkaren sade inget om lakrits. Men det är väl som med allt, ät allt med måtta så går det nog bra =)

    SvaraRadera
  10. Jo, jag tänkte kolla om du vet när Amelia kommer ut? Säg till när du vet... !!! :))))

    SvaraRadera
  11. He he, tror faktiskt att det var jag som skrev till dig om det där med lakrits, men tyvärr kommer jag inte själv ihåg var jag läste det. Tror det var i Må Bra-tidningen eller nåt sånt.

    SvaraRadera
  12. Äsch, här finns det inte ens lakrits (vad jag vet i alla fall) och det gick ju inte vägen i alla fall. Man far nog ta det med en nypa salt.

    Stor kram Lisa

    SvaraRadera
  13. Och Expressen idag som menar att Birros och Jonnas nya bebis kommit till "naturligt", är storebror "onaturlig" då som är provrörsbarn?!


    http://www.expressen.se/noje/extra/1.2092092/marcus-birro-har-blivit-pappa-igen-lite-overkligt

    (och grattis som fasen till dem, de har väl haft sin beskärda del av gräsligheter så det räcker och blir över)

    /jenny_maria

    SvaraRadera
  14. Hm. Har faktiskt hört att lakrits kan påverka. Men samtidigt, det är väl inte "förbjudet" att äta som gravid? Inte vet jag. Blir helt snurrig av allt som ska ätas och inte ätas. Och jag är ju inte ens gravid.

    SvaraRadera
  15. Jag fick sug efter lakrits, typ lakrits konfekt och drack örtteer med lakritsrot när jag var gravid, fick missfall i vecka åtta. Nästa gång jag blir gravid kommer jag inte äta lakrits! Jag har hört att intelligensen kan bli lägre på barnet om man äter lakrits under graviditeten också, det är skrämmande att något så gott kan vara så farligt.

    SvaraRadera