lördag 21 augusti 2010

Laktosintoleranstest

Jag höll mig laktosfri i onsdags och torsdags. Torsdag kväll åt jag en stor skål yoghurt och drack två koppar te. Den därpå uppsvällda magen kan jag därför inte fastställa ifall den beror på laktosintolerans eller för stora mängder te. Dumt av mig.

Igår åt jag som vanligt igen. Hade ganska ont i magen under morgon/förmiddag. Jag glömde äta lunch och tänkte inte på magen under hela dagen. På kvällen blev det pizza och när det blev läggdags pratade magen med mig non stop. Bubblade och hade sig. Blev tokdålig och fick sitta på dass i 20 min.

Idag gör det ont i magen igen och den är uppsvälld och gasig. Men jag vet inte. Kanske har jag ätit nåt konstigt. Jag hade ändå velat veta ifall jag är laktosintolerant eller inte och jag gillar inte att jag ska behöva testa mig själv genom att äta laktosfri mat och sen dricka ett glas mjölk och kolla om jag är dålig.

Det finns ju faktiskt tester som läkare kan göra, jag får dricka en laktoslösning och läkarna kan genom ett blodprov kan mäta hur effektivt mjölksockret spjälkas i tarmen. Hur 'övertalar' man en läkare att få detta gjort? Gick inte när jag ringde senast...

7 kommentarer:

  1. Om du blir svullen av Pizza kan det kanske vara gluten? Jag har precis varit och testat mig för det men inte fått svar än. Men när jag äter något med gluten svullnar magen upp och det känns som jag är förstoppad sen en vecka tillbaka, det är jag visserligen inte, men känslan är densamma.

    SvaraRadera
  2. Drick hellre mjölk, vanlig mjölk än youghurt. Youghurt och fil kan vara högpastöriserad och då klarar kan det vara att du klarar av den bättre.

    SvaraRadera
  3. Camilla: Testade mig för gluten för ett par dagar sen. Väntar på resultat jag med!

    Nästa gång jag provar laktosintolerans hemma ska jag prova med vanlig mjölk istället, alternativt mjukglass som jag blivit tipsad om.

    För övrigt kan jag meddela att jag mått uruselt de senaste två timmarna av tågresan. Ont i magen gasig, illamående...inte roligt det här och helt fel dag att må dåligt under. FAN!

    SvaraRadera
  4. Om du "bara" är överkänslig mot laktos så kommer testet inte att visa nåt, men du kommer ändå att vara känslig och må dåligt av laktos. Bästa sättet att prova är faktiskt att provocera så som du försökte göra.

    /Anna

    SvaraRadera
  5. Jag det är mycket bättre att dricka vanlig mjölk och gärna lite fetare sort. Syrade produkter som yoghurt, fil, cerm fraice mm är det mindre laktos i och därför märks det inte av lika mycket. Jag är känslig mot laktos, har inte testat hos läkare men kommit fram till det själv. Jag har under några år tid hållit mig till laktosfria produkter altarnativt hållit mig från mjölkprodukter i så stor utsträckning som möjligt. Under en period tog jag receptfria läkemedel för laktosintolerans om man tex var bortbjuden mm. Jag har därför blivit mycket bättre och klarar numera det mesta, nu för tiden reagerar jag i princip bara när jag äter feta produkter typ gräddiga såser och sånt. Det är ju det som är ganska postitivt med just laktosintolerans att man om man har tur bara har det en period i livet och det sedan ger med sig.

    SvaraRadera
  6. Men om du är laktosintolerant så hade du vetat det sen innan. Jag är själv överkänslig mot mjölk och tro mig, det märker man. Ingening man behöver fundera på om man är. Får jag i mig för mycket mjölkprodukter en dag så mår jag riktigt riktigt dåligt i magen. Att dricka mjölk rakt upp och ner har jag inte kunnat göra sen jag var 12år. Magknip och akut-toa blir resultatet ca en timme efter jag ätit för mycket med mjölk i (glass, mat med grädde i osv). Om det är så att du går runt och ständigt är halvkass i magen så är du kanske överkänslig (inte samma sak som att vara helt intolerant). Finns bra tabletter på apoteket som gör att man kan äta det som bjuds borta och slippa krångla till det ;).

    SvaraRadera
  7. Finns det inte tester man kan köpa på Apoteket? Receptfritt. har för mig det.
    Fin blogg - har läst runt lite :)

    //Annica

    SvaraRadera