fredag 13 augusti 2010

JA - Precis så!

Nu har jag kommit ännu längre på min lista. Igår fixade jag en remiss för blodprov ang. glutenintolerans på labbet i stan. Laktosintoleransremiss tyckte han inte jag skulle få för det var så enkelt att kolla själv om man hade. Genom att hålla sig borta från laktos i två dagar och sen dricka två glas mjölk. Om man mår dåligt då så är man laktosintolerant. Har ni som funderat på att kolla er för laktosintolerans fått det här tipset av era läkare? =)

Sen åkte jag till Cura-kliniken i Malmö. Inga problem att hitta men jag hade lite svårt att hitta till receptionen eftersom det bara var ett skrivbord inne på ett av deras lab =) Men där presenterade jag mig i alla fall för en sjuksköterska, pratade en stund om vår situation och hon började leta tid för samtal med läkare. Under tiden satt jag i väntrummet och skrev jag upp alla våra uppgifter, adress, telefon osv. Då kommer hon ut till mig och frågar om vi gjort kromosomanalys! =) Ja, det var helt otroligt. Något som jag fått pressa den andra kliniken på, något som de själva verkligen inte tagit upp, det frågar hon mig om redan innan jag 'börjat' hos dem.

Jag blev storförtjust på direkten! Precis så vill jag att de ska göra. Komma med frågor och tips på vad man skulle kunna förändra, prova på. Hoppas det fortsätter på den här banan. Oavsett så kommer nästa försök att ske på Curakliniken istället för Öresundskliniken.

Läkaren från Öresundskliniken fortsatte att svara på mina frågemail. I det senaste jag skickade hade jag nog lite annan ton och ställde honom mer mot väggen och frågade om långtidsodling var något han kunde tänka oss i vårt fall, frågade lite om prednisolon och trombyl och fick följande svar:

- Långtidsodling. Vid tex enbart två delade embryon dag 2 ej ngn vits att odla till dag 5. Annars ok att gå vidare.
- Menopur. Kan möjligen ge bättre kvalitet men risk för färre ägg jmfrt m. Gonal-f.
- Trombyl/Prednisolon. Kan troligtvis ej skada, kan möjligen hjälpa. Upprepade studier ger inget säkert stöd för förbättrat resultat. Ok att ta om paret önskar.


Såhär tillmötesgående har han aldrig varit innan. Så om vi återvänder till Öresundskliniken nån dag har jag ett bra underlag.

14 kommentarer:

  1. Jag fick rådet att hålla upp två veckor med allt som innehåller laktos, och sedan börja äta igen. Jag har inte orkat göra det än. Två veckor är en lång tid. Två dagar lätt mycket bättre :) Men jag vet också att det ska finnas ett hemmatest för laktos hos Apoteket. //Maria

    SvaraRadera
  2. "Menopur. Kan möjligen ge bättre kvalitet men risk för färre ägg jmfrt m. Gonal-f."

    vad konstigt att du fick detta svaret. Ett av problemen för oss har varit att det blivit väldigt få ägg (som dessutom inte blivit befruktade sedan) och jag fick nu Menopur istället för Gonal-F !?!? Min läkare sa att det inte var någon skillnad mellan preparaten men att i undantagsfall kunde vissa personer reagera annorlunda på ett annat hormon...

    SvaraRadera
  3. låter som om det är värt ett försök på den "nya" kliniken! :)

    SvaraRadera
  4. Hej, fick också tipset att hålla upp med laktosprodukter i 1 vecka sen äta glass/mjukglass som skall vara riktigt mkt laktos i och känna efter....

    SvaraRadera
  5. Vad härligt med riktig respons och människor som är engagerade i det de gör!!

    SvaraRadera
  6. Min läkare sa att efter en natts sömn, om man tar ett glas mjölk på fastande mage, så märker man tydligt om man är laktosintolerant!

    SvaraRadera
  7. heeej!

    vad menar ni med detta ang. laktosen. Jag förstår ej, vad innebär det om man är loktosintollernas, eller lite känslig?
    På vilket sätt påverkar det ivf? snälla joanna svara, eller ngn annan :)

    /J

    SvaraRadera
  8. Förresten skulle det kosta ngt men kromosomanalysen på cura?
    och varför ingen vits att odla till dag 5?
    /J

    SvaraRadera
  9. Ja, jag vill också veta vad som gäller ang. laktosintollerans, påverkar det fertiliteten negativt?

    SvaraRadera
  10. Nej nej nej, nu har jag oroat er alla i onödan! Jag har inga som helst belägg för att laktosintolerans skulle ha nån inverkan på fertiliteten.

    Det är mest för min egen skull jag vill kolla upp det så att jag inte mår dåligt i onödan. Det finns ju så mycket annat just nu som jag mår dåligt av så om jag kan göra det lite enklare för mig själv så hjälper det ju på ett sätt. Tror det sitter lite i psyket också. Om hela jag mår bättre tror jag att jag har bättre förutsättningar!

    SvaraRadera
  11. Anonym: Jag pratade inte tillräckligt länge med de på Cura för att veta om vi måste stå för kromosomanlyskostnaderna själva, men jag blev ändå ganska lyrisk över att de själva tog upp det innan jag ens blivit inskriven! :)

    Om man bara har två embryon som delat sig till dag 2 så är riskerna ganska stora att inget av embryona överlever till dag 5. Det är därför förutsättningarna för att få göra långtidsodling oftast är att man ska ha 5 delade embryon på dag 2. (Det har vi haft så därför har jag legat på så mycket om att vi borde odla dem längre)

    SvaraRadera
  12. Vannen, vilka goda nyheter att ni byter klinik! Det tror jag kan bli ett uppsving helt klart! Och underbart att de tar lite initiativ.

    Jag korde ju Menopur sist pa IVF 3. Fick 10 agg mot 9 och 16 men Puregon (i stort sett samma som gonal-f). Men jag bytte aven fran lang till kort metod sa det ar ju svart att jamfora tror jag.

    Ar i alla fall himla glad att ni ska byta klinik!! :)

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  13. Låter som ett bra bemötande på nya kliniken!

    SvaraRadera
  14. Jag har hört mycket gott om Curakliniken i Malmö, helt rätt att prova dem! :-)

    SvaraRadera