lördag 28 augusti 2010

Kliniken - recap

Självklart tänkte jag berätta om hur det var också. Hur det kändes, vilka intryck jag hade och vad vi kom fram till.

Vi hade möte med läkaren Pia halv elva i torsdags. Hon hade fått min journal från Öresundskliniken som vi tillsammans gick igenom. Jag la till lite information om hur jag hade mått, kompletterade med hormondoserna, men det mesta stod med i journalen.

Sen kom vi till hennes utlåtande. Och det var ju uppenbarligen ett stort minus att vi hade så många försök bakom oss men fortfarande inte var gravida. Fan, det kändes som ett stort hugg i magen när hon sa så. Samtidigt förstod hon att vi ville fortsätta försöka eftersom våra chanser att lyckas borde vara höga då vi haft så fina ägg, så bra befruktningar osv. Så det fanns inga hinder för oss att köra vidare. Hon berättade att de ibland var tvungna att säga till sina patienter att det inte var lönt att fortsätta eller om man hade gjort 20 försök och fortfarande inte lyckats så fick det vara nog. Det är ganska långt till 20 försök och dit tror jag aldrig vi kommer. Kanske lyckas vi på vägen...

Så, hon var ärlig med att vi kanske aldrig kommer att lyckas och att hon inte kunde komma med någon banbrytande behandling. Men vi gör lite förändringar i alla fall som jag är himla nöjd med. Jag hann inte ta upp mina tankar om långtidsodling förrän hon berättade att det skulle vi prova. Risken finns så klart att man kanske på dag 5 står där utan några ägg alls, men då har man i alla fall fått lite information på vägen. (Precis det här sa jag på Öresundskliniken men inte gjorde de nån långtidsodling för det...)
Sen hann jag precis nämna att jag hade funderat på att gå över till Menopur då hon avbröt mig och sa att det hade hon redan tänkt sig och bestämt att vi borde göra.

Det är ju SÅ HÄR det ska vara. Läkaren ska fundera ut förändringar och föreslå dem för mig, inte tvärtom!

Det känns fortfarande tråkigt att få det bekräftat rakt upp och ner att 'Så många misslyckade behandlingar   är inte så bra.' Kände hur hoppet bara rann av mig. Men jag höll känslorna inne och fortsatte att prata behandlingar och sen kändes det lite bättre. Jag måste fortsätta hoppas, så är det bara.

Hon tyckte akupunktur var en bra idé, eftersom det kanske hade påverkat vid tidigare graviditeter. Om inte för att det faktiskt ska fästa så för min egen sinnesstämning.

Jag glömde förstås att fråga om både Prednisolon och Trombyl men tänkte ringa på måndag och försöka få till ett samtal med läkaren och fråga vad hon tycker. Ni som gått på Cura, har ni nån erfarenhet av dessa läkemedel?

Vi kör igång på nästa menscykel, borde vara om ca 2,5 veckor. Det blir Menopur som sagt och en dos på 300 (vad brukar ni andra ta?). Istället för Ovitrelle blir det Pregnyl. Korta metoden som vanligt och progesteronvagitorier samt pregnyl-schema efter ET.

Glömde fråga om det blir insättning av ett eller två ägg, får jag fråga när jag ringer också. Någon som har erfarenhet av blastocyster och hur många ni i så fall fått tillbaka?

På vägen till bilen, precis utanför Cura, tog vi oss varsin korvmeny till lunch. Supercharmig och framför allt jätterolig kvinna som jobbade där i korvkiosken och nu tror jag vi får göra det till en tradition att ta en korv varje gång vi är på kliniken. Vi skrattade gott på vägen till bilen =)

18 kommentarer:

  1. Vad skönt med ett sånt bemötande, så borde det alltid vara!

    Låter ju ändå som det blir en del förändringar, och det kan ju vara det som avgör. Har läst om en hel del folk som lyckats när man gått över till Menopur, och så var det ju även för mig. Hade för övrigt också en dos på 300.

    Jag hoppas verkligen att det ska vara det här som gör susen, lycka till!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att du fick ett sånt bra bemötande! Jag förstår att det var tungt att höra vad hon sa om er bakgrund, men ge inte upp hoppet! Jag håller alla tummar och tår jag kan för er! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde regelbunden akupunktur och zonterapi. Nu är ju vore historier totalt olika, men det var väldigt skönt. Jag somnade varje gång under akupunkturen, gick väl totalt 15-20 ggr, väldigt avslappnande. Och zonterapin var både skön och gjorde himla ont ibland, men efteråt var mina fötter och ben glada. :)

    SvaraRadera
  4. Det där låter som en kompetent läkare, som ni kan vara trygga med. Heja er nu!!!!!

    SvaraRadera
  5. Ja - så ska det vara :) roligt med en rolig korvtant :P

    SvaraRadera
  6. Förlora inte hoppet nu, tänk istället på att det inte fungerade på det andra sättet ni provat alla dessa gånger, och att det kommer att ta på detta nya sätt! Det är ju trots allt en hel del annorlunda komponenter från och med nu! Mina vänner fick beskedet att de kunde sluta hoppas och sluta med IVF. Efter ca 1 år blev de gravida på naturlig väg. Då ska poängteras att de från början hade minimala chanser att få något barn, ens bli gravida, beroende på både honom och henne. Om en månad föds deras bebis! Så hopp finns det alltid.
    Jag håller tummarna för dig!
    Kram, Susan

    SvaraRadera
  7. Skönt med en läkare som ni känner förtroende för. Jag håller tummarna, det kommer att bli er tur!

    SvaraRadera
  8. Vad händer med kromosomanalysen? Ska ni inte göra en sådan innan nästa behandling?

    SvaraRadera
  9. Vad härligt! En bra läkare och en hel del förändringar, låter hoppfullt tycker jag!

    SvaraRadera
  10. skönt att det blev bra! Fick träffa henne vi oxå på fredagen, gillar oxå henne, raka besked och inte en massa skitsnack lixom! Håller tummarna!

    /jenny_maria

    SvaraRadera
  11. Jag fick menopur och pregnyl för att få igång ägglossning (ej IVF utan ägglossningsstimulering och "parning på naturlig väg") och nu sitter jag här med en nio månader gammal kille som sover i mitt knä. Vi lyckades på fjärde försöket (jag tog 1-2 ampuller menopur om dagen)- och nu tänker jag hålla tummarna jättehårt för er! Kram!

    SvaraRadera
  12. Hej hej. Jag bor i USA och ska prova ivf för första gången nästa månad. Jag försöker läsa så mycket som möjligt, både på svenska och engelska för att ha så mycket information som möjligt.
    Det enda jag sett som verkar annorlunda här är att man nästan alltid fortsätter med progesteron sprutor i två veckor efter insättningen och tar dem intramuskulärt. Man fortsätter även med det i två veckor till om man har blivit gravid. Hoppas att jag fattat rätt? Vi ska sätta in 4 embryon om alla klarar sej, men jag tror att jag är äldre än du. Följer alla med spänning här och håller alla tummar som finns.
    Anna

    SvaraRadera
  13. Har aldrig blivit erbjuden Trombyl eller Prednisolon på Cura. Inte frågat heller, så jag vet inte hur de ställer sig till det. Ska bli intressant att höra vad Pia svarar på det!
    Efter mycket om och men, har jag tagit 225 IE menopur de senaste två behandlingarna, så du har lite högre dos än mig då.
    Vi gjorde ju blastocystodling den här gången, och jag fick tillbaka två stycken eftersom den andra annars skulle kastas bara. Den hade inte fryskvalitet. Så då kunde jag lika bra få tillbaka den också. :-)
    Ska du ta pregnyl efter ET, eller vad menar du med pregnyl-schema? Det är inget jag varit med om på Cura. Intressant.
    Härligt att ni kände förtroende för Pia och att hon på eget initiativ ändrade er behandling.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Har fått tillbaka en blastocyst 5 dagar odlat, har nu en tös på 2 år! De sa till oss på Carlanderska Fertilitetscentrum. Att då har man större chans att se vilka ägg som är bra i och med långtidsodlingen.Har de överlevt odlingen mer än 5 dagar då har man större chans att det faktiskt kan bli ett barn!! Vet att man kan läsa på deras hemsida av resultatet..ett tips Har man många misslyckade försök så får man nog sätta in två ägg men det är nog beroende oxå på kvaliteten på äggen!! Håller tummarna för er...

    SvaraRadera
  15. Joanna - vad roligt att du far lite andra metoder och ideer...verkligen pa tiden! Badar gott!!!
    Jag vet att du fortfarande ar ung, men jag vill anda saga att jag har FLERA tjejer som jag chattar med I Australien som i och for sig ar +35 och fick halla pa LAAAANGE..... vissa lyckades pa forsok 12...14...eller pa forsok 10....
    ......sa det lyckas ratt var det ar.....sa tro pa det...
    Jag tror inte du kommer att ha nagra problem att fa satta in blastos efter sa manga forsok....oftast sa brukar de knussla om det de forsta gangerna...
    Onskar dig all valgang fram over...kram Aussie

    SvaraRadera
  16. Minns inte hur mycket det är i varje ampull, men vi använde fyra stycken per dag.

    Nya kliniken verkar ju sååå mycket bättre än den förra.

    Kram!

    SvaraRadera
  17. Cura-kliniken är underbar. Jag rekommenderar den varmt till alla. Skönt att läsa att du fått ett så bra bemötande där!

    Har inte själv behövt göra IVF, och är som ensamstående inte välkommen till kliniker i Sverige, men de historier jag har följt gör mig mörkrädd för IVF-vård här om man jämför med Danmark.

    Stort lycka till och hoppas att Cura får till det för er.

    SvaraRadera
  18. Hejsan! jag ska denna gången börja på Menpour 225ie.. första försöket hade jag gonal-f.
    hoppas ni kommer trivas på kliniken. stod själv och valde vilken av de två privat klinikerna som jag/vi skulle ta.. Denna gången fick jag nedregleras, fast tanken var korta metoden.
    Önskar er all lycka till .. förresten när beräknas ni börja med ert nya försök?

    SvaraRadera