torsdag 10 september 2009

Skitråd.

Alla vill väl, jag vet, men det blir så lätt fel ändå. Det är svårt att ta det till sig eftersom det oftast är helt fel råd man får. Det är svårt att lyssna och det är svårt att bry sig. Men det är lätt att avfärda och lätt att att bli arg på sina snälla vänner som bara vill vara, just snälla.

Men det finns så mycket som jag bara inte vill höra. Som bara får mig att må sämre...
- Ska ni inte skaffa barn snart?
- Om ni bara slappnar av så kommer det att lösa sig.
- Tänk inte på det.
- Min kompis kompis skulle också göra ivf och de blev oväntat gravida när de stod i kö till behandlingen. Det var säkert för att de slappnade av.
- Ni är ju så unga och har hela livet framför er.
- Du behöver sluta stressa.
- Du måste lära dig att tänka på annat.
- Det hjälper ingen att du blir förtvivlad varje gång det går dåligt. Då gör du bara det sämre.
- Är du säker på att du inte är gravid?

Ja, det ryser allvarligt talat i hela kroppen av att läsa de här kommentarerna. Jag mår ännu värre av de uppenbara förklaringarna som många inte förstår...som jag ska behöva förklara. Och att jag ska behöva ha dåligt samvete för att jag behöver säga ifrån när det är något som får mig att må riktigt jävla skitdåligt. Som om jag inte mår dåligt nog...

Vi behöver inga råd, tro mig, vi är så pålästa man bara kan bli. Det vi behöver är stöd. Vänner som lyssnar, som visar intresse, som ställer frågor och försöker förstå. Som inte dömer oss för vårt humör som på sistone är ett oerhört nedstämt sinnestillstånd som den här cirkusen försatt oss i. Vår attityd, men snarare min för sambon är den coolaste person jag känner, kan säkert misstolkas mycket lätt och det har jag full förståelse för. Men fråga istället för att anta....det är så mycket ni inte vet. Kanske vågar vi inte berätta för att vi är rädda för alla råd som vi kommer att bli överösta med. Tänk om vi skrämmer bort våra vänner för att de tycker att "såna här privata saker kan man ju inte prata om". Tänk om de kommer tycka synd om oss. Tänk om de kommer att må dåligt för att vi inte berättat något innan. Tänk om de blir arga...

1 kommentar:

  1. Precis så känner jag också. Sluta ge mig råd. Ge mig stöd för guds skull!

    SvaraRadera