fredag 4 september 2009

Folsyra, zink och andra braiga vitaminer

Måste stoppa i mig två vitamintabletter varje dag också. För folsyra ska man uppenbarligen bunkra upp med i förväg. Har bunkrat nu i ett och ett halvt år. "Mitt val kvinna" heter vitaminpillerna...inte direkt mitt val att stoppa i mig ytterligare ämnen. Känner mig inte direkt som en kvinna heller när jag inte blir gravid...

Folsyran är i alla fall viktig eftersom det under graviditeten ingår i uppbyggnaden och formandet av fostrets nervsystem.Och egentligen ska man börja ta folsyra 2 månader innan man "planerar bli gravid". Haha, är alla som blir spontant gravida körda då eller? Betyder det att jag faktiskt har lite av en fördel här? Eftersom jag kan preppa i flera år i förväg?! Äsch, försökte pigga upp mig av tanken, men så jäkla fördelaktigt känns det faktiskt inte...

Järn och zink ska visst också vara bra men det pratas det inte lika mycket om. Och det pratas inte heller så mycket om att för mycket A-vitamin kan vara direkt dåligt! Det finns ju 38% av dagsbehovet a A-vitamin i mina vitamintabletter. Jisses!!! Ska jag behöva ojja mig över det här nu också?!

När jag nu ändå är inne på det här med vitaminer...läste på rätt mycket om det i våras när sambons simmarprov kom tillbaka. Zink kunde visst förbättra kvalitén på stackarna. Speciellt i kombination med C-vitamin. Köpte Multi Man-brustabletter till sambon och tvingade i honom en varje morgon i tre månader. För så lång tid skulle det ta för att de skulle ha nån inverkan alls. Men vilket skämt alltså, för efter tre månader visade nästa simmarprov sämre kvalité än innan vitaminshocken...snacka om att jag kände mig lurad.

Vilket osökt leder mig vidare till det faktum att det forskats alldeles för lite på det här ämnet. För om simmarna har dålig kvalité så är det "bye bye, nu åker ni på ivf". Men om det är fel på kvinnan så gör man minsann ytterligare utredningar, behandlingar, operationer och hormonstimuleringar. Jag vägrar tro på att detsamma inte skulle kunna göras på män. Ja, alltså inte exakt samma ingrepp men att något borde kunna göras. Det går ju nästan inte att googla på ens för det finns ingen info att få....för jävligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar