lördag 5 september 2009

ICSI

ICSI, även kallat mikroinjektion, är en förkortning av intracytoplasmatisk spermieinjektion. Det är den metoden de använt på oss vid båda ivf-försöken. Det innebär att spermierna är av sån kvalite at de inte riktigt orkar simma till ägget på egen hand och att de är för få för att tillsammans kunna bryta ner skalet runt ägget. Då väljer de på kliniken ut den bästa spermien av dem alla och injicerar den direkt i ägget med en liten liten nål.

Känns rätt så besynnerligt att någon faktiskt väljer ut spermien som ska befrukta mitt ägg. Inget naturligt här inte...hade jag fått välja hade jag ju velat att vi fick köra en vanlig ivf, där spermierna läggs tillsammans med ägget i en provbehållare och urvalet sker lika naturligt som det hade gjort i min äggledare. Nja, fast hade jag fått välja hade jag valt att bli gravid helt och hållet på naturlig väg men det är inte så naturligt för oss i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar