söndag 6 september 2009

Pysseleftermiddag och kakbak

Idag hade vi pysselstuga! Vek uppemot 60 pappersblommor till min vän E's bröllop om två veckor. Jag har ju ruvat nu i 9 dagar. Satt och kände mig småmysig under hela pysslet. Nu känner E till vår lilla hemlighet men det kändes ändå sådär barnsligt lurigt och härligt. Och med allt pysslet kände jag mig verkligen redo att bli mamma. Vi kommer att pyssla massor, mina barn och jag. Julpyssel, påskpyssel, vårpyssel, ja pyssel för alla årstider!

Inför pysslet bakade jag en kaka från senaste buffétidningen. Supergod! Fast jag gjorde en glasyr till den också. Eller glasyr och glasyr, snarare gräddkräm. Vispade upp 3 dl grädde och blandade i massor med lemon curd. En halv burk ungefär. Det gick verkligen hem. Jag har alltid älskat att baka och jag antar att det får mig att verka lite mammig. Det känns lite som att det är en förväntning många har på mig. Att bli mamma. Är så himla rädd för den dagen då folk kommer börja påpeka det. Ingen har gjort det än tack och lov. Eller jo, nån har frågat och då har jag sagt som det är. Jag pallar inte ljuga längre. Men jag tänker inte gå ut med det heller, rakt upp och ner mitt i afterwork-ölen eller under lunchdejten. "Ja, förresten, nu när vi ändå pratar om vädret. Vi är mitt uppe i vår andra provrörsbefruktningskarusell för det är visst jävligt svårt att bli gravid och sånt. Och dom bitarna. Du vet. Ja. Nä, men kul. Kul att träffas och så."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar