lördag 12 juni 2010

Jobbsökande och psykologuppgift

Jobbsökeriet går sådär. Tycker jag. Psykologen tyckte jag skulle ge mig en klapp på axeln eftersom jag sökt en 12-15 jobb eller så. Själv skämdes jag som fan när jag sa att jag BARA sökt en 15 jobb. Hade jag bara haft orken där så hade jag kunnat söka 100 jobb. Problemet med mitt tänk är att jag lägger samma krav och förväntningar på mig själv nu när jag mår dåligt som när allt var fina fisken. Kanske inte så realistiskt?

Det finns en del jobb. De flesta är jag överkvalificerad för, vissa är jag underkvalificerad för. Inga som är så där smack på-perfekta. Kanske borde jag vidareutbilda mig på något sätt, lära mig något annat. Tips?

Så fort jag är klar med inlägget ska jag reka lite på arbetsförmedlingen, monster och jobsafari och kanske slänga iväg några ansökningar till. Kanske.


Psykologuppgiften delar jag gärna med mig av, kanske några av er andra kan ha nytta av den?

Jag ska välja en situation som jag tycker är jobbig, vilken som helst och skriva ner följande:
- Vilka automatiska tankar fick jag?
- Vilken känsla fick jag?
- Hur handlade jag utefter dessa?
Dessutom ska jag även, på en skala från 0-10, ange hur arg/orolig/ledsen jag blir.

Sen ska jag ta samma situation och resonera om vilka alternativa tankar jag skulle kunna tänka. Och vilken känsla de tankarna ger istället samt vilken handling det blir. Och så fylla i ett nytt värde på skalan.

Kanske kan man dra en parallell till några av de exempel jag föreslog till artikeln med min gravida vän, om hur man ska tänka när man möter någon som är gravid. När jag är som argast och bittrast och har lätt att plocka upp en massa primitiva känslor och tänka 'fitta' om den gravida tjejen och sen gå därifrån. Är jag istället på ett lite mer sansat humör och har ork att tänka lite mer förståndigt så kanske jag kan tänka att 'hon kanske har försökt att bli gravid i flera år' och då kanske inte behöva vända på klacken och rusa därifrån illa kvickt utan rent av kan dra till med ett genuint och välmenande leende.

MEN, när man mår dåligt och är arg, ledsen och besviken, då tänker man inte så logiskt. Inte jag i alla fall. Så den här övningen kanske kan träna upp tänket lite så att när jag ser en gravid tjej för femtiofjärde gången kanske inte tänker 'fitta' det första jag gör. Det kommer att vara ett enormt framsteg i så fall.

8 kommentarer:

  1. Förstår du så nyfiken jag blir?? haha! (ang din kommentar alltså)
    Hoppas du avslöjar ngt snart!

    SvaraRadera
  2. att jag är :) får ju mail för varje kommentar så när jag sitter vid datorn ser jag dom direkt :)

    SvaraRadera
  3. haha nee, nu är det sommar! jag har bara tid att sitta på morgon och på kvällen (om det nu inte regnar) :)

    SvaraRadera
  4. Jag e också väldigt, väldigt nyfiken! Vad skönt att du tycker det funkar med psykologen fast det e jobbigt. Tro mig, har du bara förtroende för människan så kommer det bli bra till slut.
    Var förresten i dina trakter idag när jag tro det eller ej, körde fel när jag skulle och shoppa från Malmö till center syd. Måste ha drömt eller något då jag helt plötsligt ser en skylt att jag börjar närma mig din ort. Funderade om jag skulle hälsa på men blev lite nervös :-) så tänkte att jag får ta det nästa gång när jag pratat med dig innan!
    Stora kramar

    SvaraRadera
  5. Jag vet tjejer. Det är sjukt störigt när man har något man vill berätta men inte riktigt kan. Men det är faktiskt inte mitt fel. Ni får vänta några dagar till. Mer än så borde det inte bli! =)

    SvaraRadera
  6. Finns det så många lediga jobb där du bor, eller söker du ALLT som finns ute? Tänkte, du säger att du hade kunnat söka 100 jobb om du bara hade orkat.Hoppas du får napp nånstans iaf!

    SvaraRadera
  7. Camilla: Det finns en hel del jobb. Jag har hellre ett jobb som betalar mindre än vad jag brukar tjäna än att inte ha något alls så jag skulle ju kunna söka lite vad som helst. Under tiden jag varit uppsagd skulle jag nog kunna komma upp i en 100 jobb. Men att söka på annonser utgör ju bara 1/3 av sätt man får jobb på. Man måste skicka spontanansökningar till företag man är intresserad av samt kolla runt bland vänner och bekanta. Kontakter står också för 1/3 av alla jobb.

    Sökte tre utanonnserade jobb igår och tänkte söka lika många till idag. Börjar kännas som att jobbsökarorken sakta men säkert kryper tillbaka till mig =)

    SvaraRadera
  8. Jag gillar KBT!!! Heja psykologen. Situationen du beskrev är väl perfekt att jobba med. Ett tips är att tänka ett varv till. Du möter en gravid tjej. Vad är det du tänker om dig själv?? Vilka automatiska tankar har du om dig??

    Kram och lycka till.

    SvaraRadera